این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مخاطبین عزیز مهر پارسیان بوده و موسسه در حال حاضر خدماتی در این موضوع ارائه نخواهد داد

امروز با بررسی موضوع قوانین شهروندی و تابعیت مالتا در خدمت شما همراهان گرامی هستیم.

قوانین شهروندی و تابعیت مالتادر حقوق بین‌الملل، دو نوع معیار برای تعیین تابعیت افراد وجود دارد: اصل خون (Jus Sanguinis) و اصل خاک (Jus soli). تعیین تابعیت افراد تا حدی اهمیت یافته که حتی به یکی از عوامل تاثیرگذار در حقوق مهاجرت تبدیل شده است. در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند هستند. لذا اطلاع از قوانین کشورها در خصوص نحوه‌ی اعطای تابعیت بسیار حایز اهمیت است. از سویی دیگر، اکثر قریب به اتفاق مهاجران به دنبال اخذ کارت شهروندی و پاسپورت کشور مقصد خود به منظور رفت و آمد آسان و بهره‌مندی از مزایای شهروندان آن کشور هستند. اخذ پاسپورت کشور مالتا که در سال 2018 رتبه هفتم در سطح جهانی را با ایجاد امکان سفر به 182 کشور بدون نیاز به ویزا کسب نموده، به رویای مهاجران به اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

کشور مالتا واقع در جنوب ایتالیا، معروف به بهشت گمشده، مورد توجه بسیاری با توجه به عضویت در اتحادیه اروپا در سال 2004 و نیز در حوزه شنگن در سال 2007، قرار گرفته است.

به واسطه همکاری موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری، با وکلا و موسسات حقوقی و مهاجرتی بین‌المللی در کشور مالتا، درخواست‌ها برای مهاجرت به جمهوری مالتا افزایش یافته و لذا آگاهی از قوانین این کشور ضروری گردیده است.

اخذ شهروندی و تابعیت از طریق تولد در مالتا

افرادی که از تاریخ 21 سپتامبر 1964 تا جولای 2001 در مالتا متولد شده باشند، شهروندی مالتا را اخذ می‌نمایند. اما متولدین از تاریخ 1 آگوست 2001 به بعد، تنها در صورتی شهروندی مالتا را اخذ می‌نمایند که یکی از والدین شهروند مالتا بوده و یا در مالتا متولد شده باشد.

  اجرای اسناد خارجی در ایران

افرادی که خارج از مالتا و از تاریخ 21 سپتامبر 1964 تا 31 جولای 1989 متولد شده باشند، تنها در صورتی شهروندی مالتا را از طریق والدین کسب می‌کنند که پدر

  • شهروند مالتایی متولد مالتا بوده باشد؛
  • یا شهروند مالتا از طریق اخذ تابعیت یا درخواست شهروندی مالتا بوده باشد.

امکان اخذ شهروندی از طریق مادر وجود ندارد؛ مگر اینکه تولد فرزند از پدر و مادری باشد که ازدواج نکرده‌اند. از تاریخ 1 آگوست 1989، کودکانی از مادر مالتی در خارج از کشور مالتا متولد شده‌اند، به صورت خودکار شهروند مالتا محسوب می‌گردند. طبق قوانین از تاریخ 10 فوریه سال 2000، افرادی که از مادر مالتی خارج از مالتا از تاریخ 21 سپتامبر 1964 تا 31 جولای 1989 متولد شده‌اند، از طریق ثبت درخواست شهروندی مالتا را اخذ می‌نمایند.

از تاریخ 1 آگوست 2007، تمامی افراد می‌توانند از طریق ارایه مدارک لازم همچون گواهی تولد، سند ازدواج یا فوت درخواست شهروندی خود را ثبت نمایند؛ درخواست شهروندی مالتا نیازی به حضور در آن کشور ندارد. درخواست کارت شهروندی کشور مالتا در سفارت مالتا، کمیسیون عالی، کنسولگری یا در دپارتمان شهروندی و امور مهاجرت ثبت می‌گردد.قوانین شهروندی و تابعیت مالتا

اخذ تابعیت مالتا بعد از دریافت کارت شهروندی

اقامت جمهوری مالتاپیش از تاریخ 1 آگوست 1989، 6 سال سکونت در کشور مالتا از شروط اخذ تابعیت به شمار می‌آمد. در حال حاضر این محدوده زمانی به 5 سال  کاهش یافته است.

از زمان اصلاحات در قوانین تابعیت مالتا در سال 2000، افرادی که شهروندی مالتا را از طریق اخذ تابعیت کسب نموده و یا صرفا درخواست شهروندی به طور مستقیم داده‌اند، دیگر نیازی به اثبات ترک شهروندی کشور دیگر را ندارند.

  اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

اخذ کارت شهروندی مالتا از طریق ازدواج

طبق قوانین شهروندی مالتا، فردی که با یک مرد یا زن با تابعیت مالتا یا دارای کارت شهروندی مالتا ازدواج نماید، در صورتی که 5 سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته و با هم زندگی کرده باشند، می‌تواند درخواست خود را برای اخذ کارت شهروندی مالتا ثبت نماید. در این حالت نیز شرط حضور در کشور مالتا وجود ندارد.

در صورت فوت همسر در طول 5 سال از تاریخ ازدواج نیز، زوج یا زوجه می‌تواند درخواست کارت شهروندی مالتا را بدهد. در صورت طلاق نیز امکان درخواست کارت شهروندی برای زوج یا زوجه‌ی خارجی (غیرمالتایی) به شرط زندگی به مدت 5 سال تاریخ ازدواج وجود دارد. این قوانین در حالی هم اکنون اجرا می‌شود که پیش از تاریخ 1 آگوست 1989، تنها زن خارجی که با مرد مالتایی ازدواج می‌کرد، می‌توانست درخواست کارت شهروندی مالتا را بدهد. پیش از تاریخ 10 فوریه 2000، قانون بازه زمانی 5 ساله وجود نداشته است.

 

اخذ شهروندی مالتا از طریق حضانت فرزند

پیش از تاریخ 1 ژانویه 1977، فردی که تحت حضانت شهروندان مالتایی قرار می‌گرفت نیز شهروند مالتا محسوب می‌گردید. از آن تاریخ به بعد این امکان لغو شده و سپس از تاریخ 1 آگوست 1989، این قانون بار دیگر و با شرایطی خاص یعنی زیر 10 سال بودن  طفل در زمان حضانت به اجرا درآمد.

لازم به ذکر است که امکان اخذ شهروندی مالتا از طریق حضانت طفل مالتایی برای والدین خارجی وجود ندارد.قوانین شهروندی و تابعیت مالتا

قوانین شهروندی و تابعیت مالتاقوانین مربوط به از دست دادن شهروندی مالتا

از سال 1964 تا 1989

از سال 1964 تا 1989، مالتا قوانین سختی به منظور جلوگیری از داشتن شهروندی دو کشور به اجرا درآورده است:

  • شهروند مالتایی که شهروندی کشور دیگر را اخذ نماید، دیگر شهروند مالتا محسوب نمی‌گردد؛
  • شهروند مالتایی که در زمان تولد یا دوران طفولیت، شهروندی کشور دیگر را اخذ نماید، باید پیش از رسیدن به سن 19 سالگی شهروندی دوم خود را ترک کند.
  اجرای اسناد خارجی در ایران

از سال 1989

از تاریخ 1 آگوست 1989، اصلاحات بر قوانین شهروندی مالتا با هدف حفظ شهروندی  این شد که فرد دارای شهروندی مالتا در صورت خروج از مالتا و اخذ شهروندی کشور دیگر، همچنان شهروند مالتا محسوب گردد. برای بهره‌مندی از این مقرره، تولد در کشور مالتا ضروری بوده است.

از سال 2000

پس از اعمال اصلاحات از تاریخ 10 فوریه در سال 2000، دیگر امکان ترک شهروندی مالتا بصورت قهری به واسطه اخذ شهروندی کشور دیگر وجود ندارد. بنابراین از این تاریخ به بعد، فرد می‌تواند همزمان شهروند مالتا و نیز شهروند کشور دیگر باشد.

مزایای اخذ کارت شهروندی مالتا

  • عدم شرط حضور در کشور مالتا
  • رفت و آمد آزاد به اتحادیه اروپا طبق قوانین اتحادیه اروپا
  • حق رای در انتخابات پارلمان اروپایی
  • بهره‌مندی از حمایت دیپلماتیک سایر کشورهای اتحادیه اروپا در کشوری که سفارت مالتا در آن وجود ندارد
  • امکان اقامت و کار در سایر کشورهای اتحادیه اروپا طبق ماده 21 معاهده اتحادیه اروپا
  • امکان سفر به 182 کشور بدون نیاز به ویزا یا تنها با دریافت ویزا در کشور مقصد (از ماه مه 2018)

خدمات موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و حضور گروه وکلای مهر در کنار همکاران و وکلای بین‌المللی، با سابقه‌ای درخشان ارایه‌ دهنده مشاوره تخصصی و حقوقی در زمینه انواع مهاجرت، به ویژه در زمینه قوانین شهروندی و تابعیت مالتا، مهاجرت به مالتا و شرکت در برنامه‌های اقامت مالتا به شما عزیزان می‌باشد. برای کسب مشاوره تخصصی با کارشناسان مهاجرتی ما در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌ الملل تماس حاصل نمایید.

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان

تماس خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

نشانی دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *