این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مخاطبین عزیز مهر پارسیان بوده و موسسه در حال حاضر خدماتی در این موضوع ارائه نخواهد داد

امروز با موضوع همه چیز درباره ویزای شینگن با شما هستیم. ویزای شینگن چیست و چه مزایایی دارد؟ چه کشورهایی عضو شینگن هستند؟ با ما همراه باشید.

همه چیز درباره ویزای شینگنویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن برای منطقه‌ای شامل 26 کشور اروپایی تعریف شده است که کلیه گذرنامه‌ها و انواع دیگر کنترل مرزها را در مرزهای مشترک خود رسماً لغو کرده‌اند. در واقع به منطقه بدون گذرنامه اتحادیه اروپا اشاره دارد

هدف ایجاد ویزای شینگن

این منطقه بیشتر برای اهداف مسافرتی بین‌المللی و دارای یک سیاست ویزای مشترک عمل می‌کند. این بزرگترین منطقه مسافرتی رایگان در جهان است. ویزای شینگن ویزای اقامت کوتاه اروپا است که به دارنده خود اجازه می دهد در سراسر منطقه شینگن سفر کند. ویزای شنگن توسط یکی از کشورهای شنگن صادر می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا طی یک دوره شش ماهه، از کل کشور های شینگن به مدت حداکثر 90 روز بازدید کنید.

کشورهای عضو شینگن

از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، 22 کشور عضو شنگن می‌باشند. از پنج عضو اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه شینگن نیستند، چهار کشور یعنی بلغارستان، کرواسی، قبرس و رومانی، در آینده ملزم به پیوستن به این منطقه هستند در حالی که یکی دیگر از کشورها یعنی ایرلند، امتناع خود را از پیوستن به منطقه شینگن حفظ می‌کند.

چهار کشور عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپا یعنی ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیستند اما توافق‌نامه‌هایی را با همکاری توافق نامه شینگن امضا کرده‌اند. سه ایالت کوچک اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، بلکه در داخل یک کشور عضو اتحادیه اروپا محدود یا نیمه محدود هستند، مانند موناکو، سان مارینو و شهر واتیکان بخشی از منطقه شنگن هستند.

کشورها در منطقه شنگن کنترل مرزها را با کشورهای غیر شنگن تقویت کرده‌اند. کشورهای عضو شینگن عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

راحت ترین کشورها برای ویزای شینگن

مهاجرتلیتوانی  در صدر قرار گرفته است و برخلاف کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که جز سخت ترین کشورها برای ویزای شنگن هستند قرار دارد. بعد از آن، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لهستان، لوکزامبورگ، اسلواکی، جمهوری چک و یونان هم جزء راحت‌ترین کشورها برای ویزای شنگن می‌باشند.

علل درخواست ویزای شینگن

شما می‌توانید به دلایل زیر نیاز به درخواست ویزای شینگن داشته باشید:

  • اهداف تجاری
  • بازدید از دوستان و خانواده
  • گردشگری و تعطیلات
  • اهداف کوتاه مدت مطالعه و تحقیق
  • شرکت در رویدادهای فرهنگی و ورزشی
  • ترانزیت دریایی و فرودگاهی
  • دیدار رسمی
  • دلایل پزشکی
  طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

انواع ویزای شینگن

دسته بندی انواع ویزای شینگن اینگونه است:

دسته A

ویزای فرودگاهی، باعث می‌شود فرد در یک کشور عضو شینگن بجز اقامت یک شبه، نقل و انتقال در طول سفرهای بین‌المللی داشته باشد.

دسته B

ویزای ترانزیت به مدت پنج روز، به شخص امکان مسافرت بین دو کشور با ویزای غیر شنگن را می‌دهد تا بتوانند از طریق منطقه شینگن سفر کنند. با وجود اینکه اقامت نخواهید داشت، اگر برنامه ریزی برای توقف کردن دارید، هنوز به بیمه شینگن احتیاج دارید.

دسته C

 اقامت کوتاه مدت در محدوده شینگن، می‌توانید در مدت 6 ماه پس از اولین ورود، تا سه ماه در منطقه با ویزای شینگن بمانید. این سفر به مدت 90 روز از یک دوره 5 ساله در منطقه شنگن را شامل می‌شود. شما نمی‌توانید با ویزای شینگن مهاجرت کنید اما می توانید چندین سفر یا یک سفر را مداوم انجام دهید.

برای اهداف توریستی و سفر به ویزای دسته C نیاز دارید.

دسته D

 این ویزا را می‌توان با دیگر دسته های ویزای شنگن ترکیب کرد زیرا ویزای ملی است که به شما امکان می‌دهد از یک کشور با ویزای غیر شنگن به یک کشور در منطقه شنگن سفر کنید. شما پنج روز فرصت دارید تا هنگام ورود به کشور شنگن که مایل به اقامت در آن هستید، قبل از عزیمت به سایر کشورهای شنگن، اقامت خود را اخذ نمایید.

همه چیز درباره ویزای مولتی شینگن

همه چیز درباره ویزای مولتی شینگنویزای مولتی شینگن به دارندگان اجازه می‌دهد تا زمانی که بیش از 90 روز، در مدت 180 روز در منطقه نمانند، منطقه شنگن را ترک کرده و مجدداً وارد کشور کنند.

بسته به ویزا و سوابق سفر، به دارندگان ویزای شینگن اکنون می‌توانید یک، سه یا پنج سال اعتبار ویزا اعطا کنید.

ویزای مولتی شنگن یک سال ممکن است به متقاضیانی که در دو سال گذشته سه ویزای شینگن دریافت کرده و به صورت قانونی از آن استفاده نموده‌اند ارائه می‌شود.

ویزای دو ساله مولتی شینگن ایجاب می‌کند که دارندگان ویزای مولتی قبلی را که به مدت یک سال معتبر است طی دو سال گذشته استفاده کرده باشند.

ویزای پنج ساله مولتی شنگن ممکن است به متقاضیانی داده شود که ویزای مولتی شینگن قبلی را که به مدت دو سال در طی سه سال گذشته معتبر بوده و به طور قانونی استفاده کرده اند.

علاوه بر بازدید با ویزای شنگن و ویزای شینگن ترانزیت ، متقاضیان باید چند مورد دیگر را نیز رعایت کنند. آنها باید دلیلی داشته باشند که در دوره‌ای که به دنبال ویزا هستند چندین بار وارد منطقه شینگن شوند و همچنین دارای سابقه ویزای خوب، عدم سابقه کیفری در کشور خود باشند و برای اولین بار باید بیمه مسافرتی داشته باشند.

  سامانه میخک چیست؟

شرایط اخذ ویزای شینگن

هنگام درخواست ویزا به اروپا، باید برخی از مدارك مورد نیاز را به عنوان بخشی از مراحل درخواست ویزای شینگن ارسال كنید.

کشورهای شنگن لیستی از اسناد مورد نیاز را برای هر هدف از ورود در این قلمرو ایجاد کرده اند و این شرایط برای اقامت در هر یک از آنها تقریباً یکسان است.

  • تکمیل فرم درخواست ویزای شنگن
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه نامه با حداقل سقف 30.000 یورو
  • مشخص بودن برنامه سفر و داشتن بلیط هواپیما، رزرو هتل
  • نشان دادن تمکن مالی کافی بسته به هدف سفر
  • پرداخت هزینه ویزا

بسته به هدف درخواست ویزای شینگن مدارک و اسناد خاص و اضافی نیز نیاز می‌باشد. به طور مثال در سفرهای توریستی و بازدید از اقوام باید دعوت نامه توریستی هم داشته باشید.

مدت زمان صدور ویزای شنگن

تماس موکل در ساعات غیر کاری و روزهای تعطیلبه عنوان یک قاعده کلی، طی 15 روز تصمیم توسط کنسولگری گرفته می‌شود. در صورت نیاز به بررسی دقیق تر درخواست شما و یا اسناد اضافی، ممکن است در مواردی فردی تا 30 روز و به استثنای 60 روز تمدید شود.

برخی از كشورهای شنگن نیاز دارند كه در مورد برنامه های ویزا كه توسط شهروندان برخی كشورها به سایر كشورهای شنگن ارسال می‌شوند، مشورت شوند.

روند مشاوره ممکن است تا هفت روز طول بکشد. این مشاوره در حال حاضر برای اتباع کشورهای ذکر شده ضروری است.

چگونه ویزای شینگن بگیریم؟

ابتدا باید بدانید برای کدام دسته از ویزا اقدام کنید. سپس یک مقصد خاص را در ذهن داشته باشید، زیرا این کشور است که ویزای شینگن به شما اعطا می‌کند.

شما باید برای ویزای شینگن در سفارت یا کنسولگری کشور شنگن که قصد بازدید از آن را دارید درخواست کنید. اما اگر در همین سفر قصد دارید به بیش از یک کشور سفر کنید، باید در سفارت کشور جایی که قصد دارید زمان بیشتری را سپری کنید، اقدام کنید. اگر قصد دارید در دو یا چند کشور، یعنی پنج روز در فرانسه و پنج روز در آلمان، زمان مساوی را سپری کنید، باید در سفارت کشوری که ابتدا قصد ورود دارید، اقدام کنید.

شما باید حداقل 15 روز قبل سفر و یا حداکثر 6 ماه قبل از سفر درخواست ویزای شنگن خود در سفارت ثبت کنید.

قرار ملاقات را رزرو کنید. به این منظور برای بیشتر کشورها می توانید به صورت آنلاین درخواست دهید، اما برخی کشورها لازم است به صورت حضوری در سفارت یا کنسولگری حاضر شوید.

باید فرم درخواست ویزای شینگن را پر کنید. دو نسخه فرم را دریافت و تمامی موارد خواسته شده را با دقت پر کنید و در انتهای فرم امضای خود را ثبت نمایید. اگر فرزند زیر 18 سال دارید باید رضایت نامه کتبی والدین ارائه شود و در ستون مربوطه فرم درخواست ویزای شینگن ثبت گردد.

  وکیل ارث ایرانیان خارج از کشور

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای شنگن را ارائه نمایید. این مدارک شامل فرم تکمیل شده درخواست ویزای شینگن، پاسپورت معتبر، دو قطعه عکس پاسپورتی، بیمه نامه سفر، رزرو برنامه سفر و پرواز با تاریخ ورود و خروج، اثبات مکان اسکان، اثبات تمکن مالی و غیره … برخی الزامات خاص ویزایی نیز وجود دارد که بسته به نوع ویزای شنگن و یا تابعیت متقاضی، متفاوت خواهد بود.

در تاریخ تعیین شده برای مصاحبه در سفارت یا کنسولگری حاضر شوید و به سوالات پرسیده شده مطابق فرم پر شده پاسخ درست دهید. این مصاحبه بین 10 تا 15 دقیقه زمان خواهد برد و در آن سوالات شخصی، برنامه سفر و هدف شما پرسیده می‌شود.

هزینه مربوط به ویزا را بپردازید که معمولا برای بزرگسالان 80 یورو، کودکان 6 تا 12 سال 40 یورو و برای زیر 6 سال رایگان می‌باشد.

دریافت پاسخ درخواست ویزای شنگن معمولاً بین 15 تا 45 روز طول خواهد کشید.

البته اگر همه موارد فوق را ارائه دهید ویزای شینگن شما صادر هم شود، اگر به نظر افسر کنترل مرزی شما تهدید محسوب شود ممکن است برای ورود به کشور مورد نظر تأیید نشوید.

مدت اعتبار ویزای شینگن

مدت اعتبار ویزای شینگنبا توجه به دلایل بازدید شما از کشورهای شینگن و تعداد دفعات بازدید شما کنسولگری شینگن می‌تواند ویزای یکبار ورود، ویزای دوبار ورود یا ویزای چندبار ورود را برای شما صادر کند.

اعتبار ویزای یکبار ورود شما بستگی به تعداد روزهایی دارد که در فرم درخواست ویزا خود اعلام کرده‌اید در منطقه شینگن باشید و تصمیم واقعی کنسولگری که ویزای شینگن را برای شما صادر می‌کند.

اگر یک مسافر مکرر هستید، می‌توانید برای اخذ ویزای اتحادیه اروپا تا 5 سال اعتبار داشته باشید، اما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید بیش از 90 روز در یک دوره 180 روزه حتی بیشتر در منطقه شنگن بمانید.

اگر ویزای چند بار ورود یا همان ویزای مولتی به اروپا دارید تا 5 سال معتبر است.

تمکن مالی ویزای شینگن

تمکن مالی از الزامات درخواست ویزای شینگن است. چندین روش شناخته شده برای اثبات کفایت مالی شما وجود دارد:

  • نامه بانکی شخصی که نشان دهنده اوضاع مالی شما است (حداقل 3 ماه گذشته)
  • کارت اعتباری
  • پول نقد
  • چک‌های مسافرتی
  • اثبات اشتغال
  • سند پشتیبانی برای تأیید آمادگی حامی مالی برای تأمین هزینه های خود در طول مدت اقامت
  • اثبات پرداخت هزینه اسکان در طول سفر
  • اثبات پرداخت هزینه رفت و آمد
  اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

دلایل رد شدن ویزای شینگن چیست؟

برخی از دلایل رد درخواست ویزای شینگن به شرح زیر است:

  • عدم وجود یک یا چند سند لازم
  • یک یا چند سند مورد نیاز معیارهای تعیین شده توسط سفارت را برآورده نمی‌کند
  • بیمه مسافرتی نامعتبر است
  • عدم اثبات کافی در مورد هدف سفر
  • داشتن سوء پیشینه
  • گذرنامه آسیب دیده، گذرنامه با صفحات و اعتبار ناکافی

اگر سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مورد نظر با درخواست ویزای شینگن شما مخالفت کرد، می‌توانید درخواست تجدید نظر کنید.

در روزی که می‌خواهید پاسخ خود درخواست خود دریافت کنید در صورت رد کردن، نوشته‌ایی دریافت خواهید کرد که دلایل ریجکت ویزای شنگن را نشان می‌دهد.

در آنجا همچنین مراحل و مهلت ارسال درخواست تجدید نظر را درج خواهید کرد. سفارتخانه‌ها به متقاضیان توصیه می‌كنند كه در ابتدا دلایل رد درخواست آنها را یادداشت كنند و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام دهند.

مجبورید مجدداً هزینه‌هایی را بپردازید که هزینه بررسی درخواست ویزای شینگن را شامل می‌شود.

موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان در زمینه اخذ ویزای شینگن می‌تواند به شما عزیزان یاری رساند، در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان

تماس خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

نشانی دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

4.9/5 - (102 امتیاز)

2 دیدگاه ها

    • سلام انواع ویزای شنگن در مقاله توضیح داده شده است.
      معمولا ویزای شنگن توریستی هست مگر اینکه ویزاهای اقامتی تایپ دی صادر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *