این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مخاطبین عزیز مهر پارسیان بوده و موسسه در حال حاضر خدماتی در این موضوع ارائه نخواهد داد

امروز با موضوع ویزای جستجوی کار آلمان در خدمت شما همراهان گرامی هستیم.

ویزای جستجوی کار آلمانطبق گزارش آماری که ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شد ، بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت حال حاضر آلمان، اصالت آلمانی ندارند، به عبارتی دیگر یک هشتم جمعیت آلمان را مهاجرین تشکیل می دهند و جالب تر آنکه این گزارش اشاره می کند سهم مهاجران از بازار کار آلمان بیش از یک هشتم است، تقریبا یک هفتم نیروی کار آلمان را مهاجران تشکیل می دهند و این مشخص می کند نیروی کار خارجی سهم پررنگی در صنعت و شکوفایی اقتصادی آلمان داشته است، از این رو دولتمردان و پارلمان آلمان قوانین تسهیل کننده ای برای مهاجرت به آلمان تصویب کرده اند.

با توجه به نیاز روزافزون آلمان به نیروی متخصص و تحصیلکرده، دولت آلمان تسهیلات خاصی برای متقاضیان علاقه مند به کار و زندگی در آلمان فراهم نموده است، پارلمان آلمان قانونی را تصویب کرده است که طبق آن علاقه مندان واجد شرایط، می توانند با ویزای جستجوی کار به آلمان سفر کرده و شش ماه در آنجا اقامت داشته باشند، ضمنا در این مدت می توانند به جستجوی شغل مناسب مشغول شده و پس از عقد قرارداد با کارفرمایان آلمانی ، اقامت موقت، بلوکارت و یا اقامت دائم آلمان را دریافت کنند.

گروه وکلای مهر تهران، با همکاری وکیل مهاجرت در آلمان، شرایط ویزای جستجوی کار در آلمان و همچنین راه های کاریابی در آلمان را بررسی می کند.

شرایط صدور ویزای در جستجوی کار آلمان

ترجمه و تایید مدارک تحصیلی: حداقل مدرک کارشناسی، نیاز بازار کار آلمان بیشتر مربوط به رشته های پزشکی و مهندسی می باشد.

تسلط به زبان انگلیسی و یا آلمانی: مدرک زبان الزامی نیست، اما برای بالا بردن شانس موفقیت باید به یکی از زبان های انگلیسی و یا آلمانی مسلط باشید. اگر فقط به زبان انگلیسی مسلط هستید، پس از ورود به آلمان، یافتن کار برای شما کمی دشوار خواهد بود. اما پس از یافتن شغل مناسب و عقد قرارداد، هزینه کلاس های آموزشی زبان آلمانی را شرکتی که شما را استخدام کرده است به عهده می گیرد.

سابقه کار: داشتن سابقه کار امتیاز مثبتی برای پرونده شما محسوب می شود اما تازه فارغ التحصیلان نیز توانسته اند این ویزا را دریافت کنند، در این باره می توانید با مشاورین مهاجرتی گروه وکلای مهر تهران مشاوره فرمایید. ویزای جستجوی کار آلمان

گواهی تمکن مالی: این گواهی قبل از روز مصاحبه باید از بانک گرفته شود ولی برای شروع اقدام لازم نیست.

تنظیم رزومه: قبل از مصاحبه در سفارت، حتما یک رزومه خوب تهیه کنید که از یک سو متناسب با تحصصیلات و تخصص شما باشد و از سوی دیگر بر اساس نیازهای استخدامی انتشار یافته باشد.

انگیزه نامه: چگونگی نوشتن انگیزه نامه بسیار مهم است و نقش بسزایی در رد ویا قبولی ویزای شما دارد ، در این مورد حتما از چندین نفر دیگر که آگاهی و تجربه مناسب دارند راهنمایی و مشاوره بگیرید.

توصیه نامه: اجباری نیست، اما اگر از یک هم رشته ای که در آلمان مشغول به کار است، توصیه نامه داشته باشید، امتیاز مثبتی محسوب می شود.

بلو کارت آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی آلمانباتوجه به نیاز اتحادیه اروپا و آلمان به نیروی کار تحصیلکرده و با انگیزه، طرحی به نام بلوکارت آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا به تصویب رسید که در پی آن نیروهای کاری خارج از اتحادیه اروپا می توانند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند و پس از مراحل لازم اقامت کشور مطبوع خود را بدست آورند.

  تمکن مالی در سفارت آلمان

یکی از کشورهایی که نیاز مبرم به نیروی کار خارجی دارد، آلمان است و بنا به طرح بلو کارت آلمان ، کسانی که موفق شوند دعوتنامه کاری از یک شرکت آلمانی دریافت نمایند، می توانند درخواست بلو کارت آلمان را نمایند، با داشتن بلو کارت شخص می تواند در آلمان اقامت داشته و حتی برای خانواده (همسر و فرزند) نیز درخواست اقامت به همراه اجازه کار نماید. دارندگان بلوکارت می توانند به تمامی کشورهای عضو شنگن سفر کنند، از دیگر مزایای بلوکارت، کوتاه شدن زمان برای گرفتن اقامت دائم آلمان است، به طوری که اگر شما به مدت دو سال در آلمان کار کرده و سطح زبان آلمانی خودتان را به B1 برسانید، می توانید درخواست اقامت دائم نمایید.

کسانی که موفق به دریافت دعوتنامه کاری و اخذ کارت آبی آلمان می شوند، به یکی از روش های زیر اقدام کرده اند:

درخواست ویزای کار خارج از آلمان

در این روش ، شخص در حالی که خارج از آلمان است برای فرصت های شغلی اپلای می کند و یا از طریق سایت های کاریابی اقدام می کند، که پس از عقد قرارداد کار می تواند درخواست بلوکارت و یا ویزای کار دهد. ( اگر متقاضی بلوکارت هستید باید حقوقتان از سطحی بالاتر باشد، اما اگر کمتر بود نگران نباشید می توانید یکسال با ویزای کار در آلمان کارکرده و پس از کسب تجربه و افزایش حقوق، در سال بعد با قرارداد جدید که در آن حقوقتان بالاتر از حد تعیین شده باشد، درخواست بلو کارت آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا نمایید).

درخواست ویزای جستجوی کار آلمان

معرفی وب سایت های کاریابی در آلماندر این حالت، شخص ویزای شش ماهه دریافت می کند و در این مدت ۶ ماهه در آلمان به جستجو کار می پردازد. از آنجایی که شخص در آلمان حضور دارد، شرکت های آلمانی تمایل بیشتری برای جذب این نیروها دارند، ضمن آنکه کسانی که ویزای جستجوی کار دریافت کردند، پس از یافتن کار در آلمان و عقد قرارداد، می توانند در خاک آلمان ویزای خود را به بلوکارت و یا ویزای کار تبدیل نمایند، و از آنجایی که قبلا مراحل گرفتن ویزا و پیش شرط ها گذرانده شده است، راحت تر میتوانند پروسه تبدیل ویزا را انجام دهند.

همانطور که می دانید پروسه اخذ پذیرش تحصیلی کاملا مجزا از پروسه یافتن کار در آلمان و گرفتن دعوتنامه کار است، پس بهتر است اگر شرایط لازم را دارید، از هر دو طریق اقدام کنید، که در اینصورت ممکن است چهار حالت زیر برای شما پیش آید:

حالت اول) هم موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شدید و هم از یک شرکت آلمانی دعوتنامه کار دریافت کردید.

در این حالت: حق انتخاب بیشتری دارید.

اگر به تحصیل بیشتر علاقه مندید و چند پذیرش تحصیلی دارید ، حالا می دانید کدام شرکت و شهرها نیاز بیشتری به تخصص شما دارد و شهر و دانشگاه مناسب تر را انتخاب می کنید.

اگر هدفتان گرفتن اقامت آلمان است، بهتر است با خودتان رو راست باشید، ادامه تحصیل نه تنها باعث صرف انرژی، هزینه و وقت شما می شود، بلکه با افزایش میزان تحصیلات شانس تان برای یافتن کار در آلمان کاهش می یابد .

به عنوان مثال، برای یک مهندس برق موقعیت های کاری بسیار بیشتری نسبت به یک دکتری برق در آلمان موجود است و به همین ترتیب یک مهندس مکانیک با یکسال سابقه کار در آلمان بسیار راحت تر از یک کارشناس ارشد مکانیک وارد بازار کار آلمان می شود.

  دریافت ویزای ازدواج آلمان

حالت دوم ) موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شدید ولی هنوز از دعوتنامه کار خبری نیست.

اگرچه که دعوتنامه کار نگرفتید اما اطلاعات و تجربه ای که تاکنون کسب کردید بسیار برایتان سودمند است، از جمله :

ممکن است در حین تحصیل نیز بخواهید مشغول به کار شوید، پس می توانید با تجربه ای که کسب کردید، بهتر از قبل برای فرصتهای شغلی و آگهی های استخدام اپلای کنید.

فرض کنید از دو دانشگاه پذیرش گرفتید، یک دانشگاه در شهر برلین و دانشگاه دیگری در شهر هامبورگ، به آگهی های استخدامی شرکت های آلمانی واقع در این دو شهر نگاهی می اندازید و اطلاعات و آمار را آنالیز می کنید ، مثلا متوجه می شوید که شرکت هایی که در شهر برلین هستند بیش از ۴۰ بار آگهی استخدامی مرتبط با رشته و تخصص شما را منتشر کرده اند، درحالی که این تعداد آگهی استخدامی در شهر هامبورگ تنها به ۶ بار خلاصه می شود. با این آمار و اطلاعات می توانید شهر و دانشگاه مناسب تر را انتخاب کنید.

ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای بازدید نمایشگاه آلمانبعد از مطالعه ده ها فرصت شغلی و آگهی استخدامی که شرکت های بزرگ آلمانی در سایتهای خودشان قرار داده اند، حالا می دانید که به عنوان مثال مهندس کامپیوتر مسلط به جاوا و سی پلاس بیشتر از بقیه زبان های برنامه نویسی مورد نیازشان است، پس بهتر نیست قبل از رفتن به آلمان یک دوره خاص در این زمینه ببینید؟ یا در زمان تحصیل در آلمان بیشتر روی این زبان های برنامه نویسی متمرکز شوید ؟

حالت سوم ) دعوتنامه کار دریافت کردید ولی موفق به اخذ پذیرش تحصیلی نشدید و یا ویزای تحصیلی شما ریجکت شده است .در این حالت اگر تمامی انرژی و امید خود را صرف گرفتن ویزای تحصیلی کرده بودید ، ممکن بود دچار ناامیدی و سرخوردگی می شدید، اما حالا با دعوتنامه کاری که دریافت کردید درها برای شما باز شده است و زندگی بسیار با کیفیت تری نسبت به دانشجویان در انتظار شما خواهد بود.

حالت چهارم ) نه از پذیرش تحصیلی خبری است ونه از دعوتنامه کاری.

واقعیت این است که برای گرفتن پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی محدودیت سنی خاصی لحاظ می شود و در واقع هر چقدر سن شما بالاتر می رود شانس گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی کاهش خواهد یافت. اما برای یافتن کار در آلمان و گرفتن دعوتنامه کار، محدوده سنی وجود ندارد و مهم نیست چند سالتان باشد، همواره امکان گرفتن دعوتنامه کار، دعوتنامه کارآموزی، دوره آسبیلدونگAusbildung، ویزای جستجوی کار و انواع دعوتنامه های کاری مختلف وجود دارد.

ممکن است در سن ۱۸ سالگی تصمیم به گذراندن دوره آسبیلدونگ  Ausbildungدر آلمان بگیرید ، یا فارغ التحصیل ۲۵ ساله باشید و برای دوره کارآموزی اقدام کنید، یا ۳۰ ساله باشید و یا ۴۰ ساله متخصص ویا ۴۵ ساله. پروسه کاریابی در آلمان و اپلای برای آن محدوده خاصی را شامل نمی شود و شما همواره می توانید از این روش برای اقامت و کار در آلمان استفاده کنید.

دوره آسبیلدونگ (Ausbildung) ، دوره ای سه ساله بعد از دیپلم است که شخص می تواند در این مدت هم تخصص کسب کند و هم حقوق دریافت کند.

 دوره کارآموزی یا پرکتیکوم (Praktikum) ، دوره ای چند ماهه است برای تازه فارغ التحصیلان ، در این دوره که ممکن است تا یکسال هم طول بکشد شخص در حین کارآموزی در شرکت ماهانه بین ششصد تا هشتصد یورو حقوق دریافت می کند و پس از این مدت با تخصصی که کسب می کند ، ممکن است در همان شرکت و یا شرکت دیگری مشغول به کار شود.

  دوره‌های کارآموزی در آلمان

ویزای جستجوی کار آلمان

اپلای برای کار

اگر به یک آگهی استخدام شغلی مناسب برخوردید، اولین قدم ارائه مدارک درخواست کار به شرکت مورد نظر می باشد. بعد از تائید درخواست، شرکت شما را برای مصاحبه دعوت می کند. جلسه مصاحبه بهترین فرصت ارائه و مجاب کردن آنها می باشد.

مدارک استخدامی

شما می توانید مدارک مورد نیاز استخدامی را در یک چارچوب خاص تکمیل کنید و به وسیله پست به شرکت ارسال کنید ( روش رایج در آلمان) . روش دیگری که بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند ارسال مدارک از طریق ایمیل و به صورت فایل PDF می باشد. در هر صورت فرقی ندارد که از کدام طریق اطلاعات خود را ارسال می کنید ، مهم اطلاعات حاوی آنهاست که یکسان می باشد .

معرفی نامه ، نامه پوششی ( Cover Letter ) به آلمانی Anschreiben

این قسمت مهمترین قسمتی هست که می تواند بر روی شرکت تاثیرگذار باشد. چون در این مرحله شما دلایل انتخاب شغل مورد نظر را بیان می کنید و از نقاط قوت خود می گویید . با ارائه نامه ای کامل می توانید از دیگر رقبای خود سبقت بگیرید.

کاریابی در آلمان خارج از خاک آلمان

اگر درجستجوی کار در کشور آلمان هستید، روش های متفاوتی برای کاریابی در آلمان و یافتن یک کار مناسب در یک شرکت خوب وجود دارد. ابتدا در اینترنت جستجو کنید و نگاهی به نمایشگاههای کار در آلمان و شرکت هایی که در این نمایشگاهها حضور داشتند بیاندازید، با کمی جستجو در اینترنت می توانید این اطلاعات را کسب کنید.

یافتن کار در اینترنت

فرقی نمی کند که شما در آلمان هستید یا ایران ، بهترین روش برای پیدا کردن کار جستجو در اینترنت است. جستجو در صفحات اینترنتی موسسات دولتی کاریابی یکی از راه هایی است که می توانید به راحتی به این فرصت های شغلی دسترسی پیدا کنید .

ویزای جستجوی کار آلمان

آژانس های کاریابی در آلمان با نام آژانس کاریابی فدرال

اقامت دائم آلمان از راه خوداشتغالیبزرگترین پرتال مشاغل رسمی آلمان، متعلق به آژانس کاریابی فدرال (BA) می باشد .یکی از وظایف این آژانس کاریابی حمایت از جویندگان کار و ارائه فرصت های شغلی مناسب در آلمان و کشورهای دیگر می باشد. با استفاده از وب سایت BA می توانید به موقعیت های شغلی مناسب دسترسی داشته باشید.

هرچند بسیاری از پیشنهادات کاری به زبان آلمانی می باشد اما این موتور جستجو به زبان های آلمانی ، انگلیسی و فرانسه در اختیار شما می باشد . بسیاری از فرصت های شغلی را نیز می توانید در پرتال آژانس کاریابی فدرال ببینید. شما میتوانید در این بخش به دنبال حرفه هایی باشید که با کمبود نیروی متخصص و ماهر مواجه هستند.

پرتال اطلاع رسانی شغلی در آلمان

بسیاری از شرکت های آلمانی، فرصت های شغلی را هم از طریق آژانس های رسمی کاریابی و هم در اینترنت تبلیغ می کنند. شما می توانید نگاهی به پرتال های اطلاع رسانی شغلی و سایت های شبکه های اجتماعی متعلق به این شرکت ها بیاندازید. درغیراین صورت می توانید به دنبال شرکت های آلمانی باشید که در زمینه شغلی و مورد علاقه شما فعالیت می کنند. بسیاری از شرکت ها، فرصت های شغلی را برروی وب سایت های خودشان قرارمی دهند و شما معمولا در این قسمت ها “Stellenangebote”, “Kar­riere” or “Vakanzen” می توانید این فرصت های شغلی را پیدا کرده و برای آنها اپلای کنید.

کاریابی در آلمان داخل خاک آلمان

اگر شما در آلمان هستید علاوه بر جستجوی اینترنتی ، این امکان را دارید تا راه های دیگری را هم امتحان کنید از جمله روزنامه ها، آژانس های کاریابی محلی، نمایشگاه های کار، آژانس کارگزینی و …

  لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

روزنامه ها

شما می توانید نگاهی به صفحات روزنامه بیاندازید، مخصوصا اواخرهفته، چون فرصت های شغلی را بیشتر در آن روزها چاپ می کنند و این احتمال وجود دارد تا بتوانید شغل دلخواه خود را پیدا کنید. همچنین می توانید در وب سایت های این روزنامه ها عضو شوید تا این فرصت های شغلی برایتان ایمیل شود.

آژانس کاریابی محلی

بد نیست سری به آژانس کاریابی محل خود بزنید البته اگر در آلمان هستید. چون معمولا آژانس های کاریابی فدرال در نزدیکی تمام شهرهای آلمان نمایندگی دارند و حفظ روابط و ملاقات آنها به شما کمک می کند تا فرصت شغلی مناسبی را بدست آورید.

نمایشگاه های کاریابی در آلمان

یکی دیگر از روش های کاریابی در آلمان شرکت در نمایشگاه ها و کنگره ها است، که ارتباط مستقیم با شرکت ها را برای شما فراهم می کند و اولین برخورد شما می تواند بسیار تاثیرگذار و مثبت باشد. نمایشگاه های کار به شما کمک میکنند تا از حضور شرکت های مورد نظرتان مطلع شوید.

یکی از نکاتی که باید توجه کنید این است که قبل از حضور در نمایشگاه رزومه کامل و قوی آماده کنید تا در نمایشگاه در اختیار شرکت ها قرار دهید و بعد از صحبت و آشنایی، بهتر است کارت ویزیت شخص مورد نظر را دریافت و یا نام او را بخاطر بسپارید، این کار به شما کمک  می کند تا در مراحل بعدی از این اطلاعات برای بدست آوردن شغل مورد نظرتان استفاده کنید.

آژانس کارگزینی

گزینه دیگر برای استخدام و کاریابی در آلمان ، استفاده از شرکتهای خصوصی است که خدماتشان یافتن کار برای کارجویان می باشد . آنها کار مورد نظر شما را پیدا میکنند و در قبال آن هزینه ای را تا سقف ۲۰۰۰ یورو از شما بابت خدمات دریافت می کنند.

جهت دریافت مشاوره حقوقی مهاجرت به آلمان و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

ویزای جستجوی کار آلمان

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان

تماس خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

نشانی دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *