با موضوع طلاق ایرانیان استرالیا همراهتان هستیم

طلاق ایرانیان استرالیاباید در نظر داشت که واقعه طلاق به عنوان یکی از ناراحت کننده ترین اتفاق های زندگی یک انسان می‌باشد، لیکن نکته مهم در رابطه با این واقعه آن است که بخشی از زندگی است. همچنین هیچ یک از مرد و زن با هدف طلاق و جدایی با یکدیگر ازدواج نمی‌کنند، اما به لحاظ شرایط متفاوت زندگی طرفین ممکن است به این نتیجه برسند که جدایی بهتر از اشتراک در زندگی است.

با توجه به ریشه‌های مذهبی، دینی و تاریخی، شیوه زندگی در ایران، با کشور استرالیا تفاوت‌های بسیاری دارد.

در ایران شیوه زندگی بر این اساس استوار است که مرد به عنوان تأمین کننده بوده و زن به عنوان مدیریت کننده خانه می‌باشد. به عبارت دیگر مرد وظیفه دارد در بیرون از خانه کار کرده و مایحتاج را تأمین کند و زن وظیفه دارد در خانه به پختن غذا و تربیت فرزندان بپردازد. البته باید توجه داشت با توجه به شرایط حال حاضر این دیدگاه تا حد زیادی رو به زوال رفته است.

اما در کشور استرالیا بر اساس عقاید سنتی و قانونی زن و مرد در جایگاه یکسان و دارای حقوق و تکالیف یکسان قرار گرفته‌اند. به طوری که از نظر برخی علت چنین رویکردی هزینه بالای زندگی در استرالیا می‌باشد.طلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیا

آمار طلاق و ازدواج در استرالیا

با این توضیح طی بررسی‌های صورت گرفته و آمارهای رسمی دولت استرالیا آمار طلاق و ازدواج در این کشور مواجه با تغییر عمده‌ای شده است.

بدین صورت که میزان طلاق شدیداً کاهش یافته و در مقابل آمار ازدواج بسیار مترقی شده است. نکته قابل توجه در رابطه با این آمارها آن است که چنین آماری دقیقاً برخلاف میانگین آمار جهانی می‌باشد. به عبارت دیگر فارغ از کاهش میزان طلاق، مدت دوام رابطه زناشویی افزایش یافته است.

به عقیده برخی این تغییرات چشمگیر در آمار ازدواج و طلاق در استرالیا دلایلی دارد که ریشه در امور اجتماعی، اقتصادی و قانونی دارد. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت در میان دلایل متفاوت مشاوره پیش از ازدواج است.

طبق آمار ارائه شده از هر چهار زوج، سه زوج قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه نموده و از خدمات مشاوره قبل از ازدواج بهره مند می‌شوند. بنابراین شدیداً توصیه می‌شود که اگر در استرالیا تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، پیش از اقدام به هر عملی به اتفاق همسر آینده خود به مراکز مشاوره مراجعه نمایید.
طلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیا

قوانین طلاق در استرالیا

مقررات ناظر بر طلاق در استرالیا

  مهاجرت به استرالیا از طریق ازدواج

ازدواج و طلاق در استرالیاطبق قوانین مصوب دولت فدرال استرالیا در زمینه طلاق که پس از اصلاحات سال ۱۹۷۵ لازم الاجرا گردید، امکان وقوع طلاق بدون ارائه مدارک و دلایلی که مورد پذیرش دادگاه باشد، ممکن است.

به عبارت دیگر مرد یا زن بدون اینکه لازم باشد دلیل خاص یا توجیهی را برای تقاضای طلاق ارائه دهند، می‌توانند درخواست طلاق کنند. اما نکته مهم آن است که دادگاه احراز نماید دو طرف توانایی زندگی مشترک ندارند و به هیچ وجه امکان بازگشت و عادی سازی روابط وجود ندارد.

علاوه بر این مقرره‌ای که در این زمینه وجود دارد آن است که در صورتی که تقاضای طلاق زمانی اتفاق افتد که هنوز دو سال از وقوع ازدواج نگذشته است، مرد و زن تکلیف به رجوع نزد مشاور دارند که از این طریق احتمال عادی سازی روابط و حل و فصل اختلاف نیز پیش بینی شود.

البته اگر زوجین مایل به رجوع به مشاور نباشند، بدواً باید نظر موافق دادگاه را جلب نموده و سپس اظهارنامه یا سوگندی را در محضر دادگاه ادا نمایند.
طلاق ایرانیان استرالیا

انواع طلاق در استرالیا

به صورت کلی در کشور استرالیا مواجه با دو نوع طلاق هستیم که شامل درخواست طلاق یک‌طرفه و درخواست طلاق توافقی یا مشترک می‌باشد.

اگر زوجین متقاضای طلاق مشترک یا توافقی باشند، در این صورت صرفاً باید این امر به اثبات برسد که میزان حداقل ۱۲ ماه و یک روز از هم فاصله داشته و به صورت مشترک زندگی نکرده‌اند و در این صورت دادگاه مبادرت به صدور حکم طلاق می‌کند. لیکن باید توجه داشت که اگر یکی از طرفین خواستار طلاق به صورت یکجانبه باشند، بایستی به انضمام دادخواست خود، اظهارنامه‌ای به اتفاق سوگندنامه به دادگاه رسیدگی کننده تقدیم نماید.

علاوه بر این تشریفات شکلی، شخص ثالثی نیز باید اظهارنامه‌ای همراه با سوگند تقدیم کند که متضمن آن باشد دو طرف حداقل به میزان ۱۲ ماه و یک روز جدا از هم زندگی می‌کردند.

در رابطه با فرایند رسیدگی و ادله اثباتی باید توجه داشت که محاکم نقش و اهمیت بسیار زیادی برای اظهارنامهٔ همراه با سوگند قائل هستند به گونه ای که ممکن است سبب صدور یا عدم صدور حکم طلاق شود. در واقع با کمک و استناد به این سند می‌توان ثابت نمود که در روابط میان زن و مرد اتفاقی به صورت ناگهانی یا تدریجی رخ داده که روابط زناشویی را با بن بست مواجه کرده و مشکل اساسی پیش آمده است.

  روش‌های مهاجرت به استرالیا

در این راستا اگر مرد یا زن مدعی اتفاق یا مشکلی در روابط شود و طرف مقابل ادعای او را رد نماید، مدعی می‌تواند به اماره‌هایی همانند تغییر در زمان خواب، کاهش فعالیت‌های زناشویی، جدا کردن حساب‌های مشترک بانکی و یا موضوعاتی که نشان از عدم ثبات زندگی مشترک است استناد نماید.
طلاق ایرانیان استرالیا

شهادت شهود یکی از دلایل اثبات عدم تفاهم

همچنین زن یا مرد می‌توان از دوستان و آشنایان تقاضا نماید در رابطه با تغییر روابط زندگی مشترک مبادرت به ادای شهادت نمایند. بنابراین بار اثبات در رابطه با تغییر وضعیت زناشویی بر عهده خواهان است.

یکی دیگر از مقرره‌های مربوط به طلاق آن است که اگر تقاضای طلاق مستند به دلایلی، مورد قبول دادگاه نباشد و یکی از زوجین مخالف طلاق باشد، فردی که مخالف طلاق است باید اثبات کند مدت زمانی که از ازدواج گذشته کمتر از ۱۲ ماه و یک روز بوده و یا اینکه دادگاه به صورت کلی صلاحیت رسیدگی اعم از صلاحیت محلی یا ذاتی ندارد و از این طریق با تقاضای طلاق مخالفت نماید.

طلاق در استرالیا

مسئله مهم دیگری که ممکن است در یک پرونده طلاق در قانون استرالیا مطرح شود، آن است که از نگهداری و تربیت مناسب فرزندان توسط زوجین و پس از وقوع طلاق، اطمینان حاصل شود.

در چنین صورتی، دادگاه پس از آنکه حکم طلاق را صادر نمود، پیرامون حضانت نیز اظهارنظر می‌کند ، و اگر تخلفی از حضانت صورت گیرد بدین صورت که مصلحت فرزند رعایت نشود، شخص متخلف مشمول تنبیهات قانونی مقرر می‌شود.

از جمله موارد این تنبیهات: جریمه نقدی، اخذ تعهد، پرداخت هزینه دادرسی، اجبار به مشارکت در جلسات اجتماعی و آموزشی و حتی زندان می‌باشد. در این حالت پس از احراز تخلف دادگاه می‌تواند شرایط حضانت را تغییر دهد.
طلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیا

شیوه و شرایط ارائه دادخواست طلاق در استرالیا

به منظور تقدیم دادخواست طلاق، ابتدا بایستی به دادگاه فدرال استرالیا مراجعه نمود و هزینه دادرسی پرداخت شود. به همراه دادخواست تقدیمی نیز باید رونوشت سند ازدواج ضمیمه شود.

تقدیم تقاضای طلاق ممکن است به دو صورت غیرحضوری یا آنلاین و حضوری صورت گیرد.
پس از تقاضای طلاق و تقدیم دادخواست پرونده به دفتر ثبت دادگاه فدرال ارجاع داده تا وقت رسیدگی تعیین شود.
باید توجه داشت که قبل از اینکه دادخواستی با خواسته طلاق ثبت شود، وجود پیش شرایطی به منظور ورود دادگاه به رسیدگی ضرورت دارد.

  شرایط مهاجرت به استرالیا

شرایط ثبت درخواست طلاق در استرالیا

طلاق در استرالیانبایستی کمتر از ۲۴ ماه ازدواج صورت گرفته باشد.

طرفین قبل از تقدیم دادخواست بایستی به میزان حداقل ۱۲ ماه با فاصله از یکدیگر زندگی کرده باشند.

طرفین مقیم استرالیا بوده یا تابعیت آن را داشته یا در استرالیا زندگی کنند و قصد ادامه زندگی در استرالیا را داشته باشند.

در حین تقدیم دادخواست مرد یا زن باید در کشور استرالیا سکونت داشته و ۱۲ ماه قبل از تقدیمان هم در استرالیا بوده باشند.

باید توجه داشت که در فرضی که مدت ازدواج به حد نصاب ۲ سال نرسد در اینصورت متقاضی طلاق باید دادگاه را قانع کند که او و همسرش اولاً سعی در حل و فصل اختلاف و ایجاد صلح و سازش داشته‌اند و به مشاور خانواده رجوع نموده‌اند و ثانیاً قبل از تقاضای طلاق باید حداقل ۱۲ ماه جدا از یکدیگر زندگی کرده باشند و بدین منظور برای اثبات این موضوع می‌توان از استشهاد دوستان و آشنایان استفاده نمود.

همچنین طبق قاعده کلی توجیه و علت طلاق اهمیتی برای دادگاه ندارد و تاثیری بر رسیدگی ماهوی یا شکلی دادگاه نمی‌گذارد لیکن تنها موضوعی که مبنای رأی دادگاه است آن است که مرد و زن مجدداً توانایی بازگشت به زندگی عادی و مشترک را نداشته باشند.
طلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیاطلاق ایرانیان استرالیا

طلاق در استرالیا

از جمله نکات حقوقی دیگر آن است که دادخواست ممکن است به اشکال مختلف از جمله به شکل انفرادی یا مشترک ارائه شود. بنابراین در صورتی که دادخواست به صورت اشتراکی ارائه شود، هزینه دادرسی مساوی بوده و ابلاغی به طرف مقابل جهت اطلاع از دادخواست صورت نمی‌گیرد و به صورت کلی نیازی به تشکیل جلسه شنیدن اظهارات طرفین وجود ندارد.

در مقابل در فرضی که تقاضای طلاق به صورت یک جانبه صورت گرفته باشد، مرد یا زن که متقاضی ان بوده بدواً مسئولیت پرداخت هزینه دادرسی را دارد و رونوشت دادخواست به همراه سایر اوراق ضمیمه باید به طرف دیگر نیز ابلاغ شود.

مخالفت با تقاضای طلاق

طبق قاعده کلی در صورتی که مرد و زن حداقل به میزان ۱۲ ماه با فاصله از یکدیگر زندگی کرده باشند، احتمال اینکه یک طرف بتواند بر مبنای قانون مخالفت کند بسیار اندک است و تنها در فرضی مرد یا زن می‌تواند مخالفت کند که یا مدت مذکور نگذشته باشد یا اینکه دادگاه از منظر محلی یا ذاتی صالح نباشد.

  مهاجرت کاری به استرالیا

در این حالت طرف مخالف طلاق بایستی فرم مربوط به پاسخ طلاق را تکمیل و در جلسه رسیدگی حضور به عمل آورد.

از منظر تشریفات قانونی استرالیا، شخصی که مخالف طلاق است اگر در استرالیا سکونت داشته باشد به مدت ۲۸ روز و اگر در خارج از استرالیا ساکن باشد به میزان ۴۸ روز فرصت دارد به تقاضای طلاق پاسخ دهد.

حضور در جلسات طلاق دادگاه در استرالیا

در رابطه با حضور در جلسه دادگاه سه فرض وجود دارد:

  • اولاً با وجود دو شرط نیازی به حضور در دادگاه نیست: یکی از فرزندان زیر ۱۸ سال باشد + تقاضای طلاق از سوی مرد و زن مشترکا باشد.
  • ثانیاً با وجود دو شرط نیازی به حضور در دادگاه نیست: فرزندان زیر ۱۸ سال نباشد + تقاضای طلاق منفردا یا اشتراکی باشد.
  • ثالثاً با وجود دو شرط نیاز به حضور در دادگاه است: یکی از فرزندان زیر ۱۸ سال باشد + تقاضای طلاق انفرادی باشد.

طلاق ایرانیان استرالیا

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان

تماس خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

نشانی دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (29 امتیاز)

10 دیدگاه ها

  • سلام. من ایرانی هستم و با شوهرم در استرالیا زندگی میکنم. جهت ثبت طلاقمون که ایرانی هستیم و خارج از ایرانیم باید چه مدارکی داشته باشیم برای حضور در سفارت؟

    • سلام دوست عزیز
      وقت بخیر، برای ثبت طلاق باید شخصا یا وکیل خود با داشتن مدارک زیر به سفارت بروید:
      1_گواهی جاری شدن صيغه طلاق شرعی صادره مراکز اسلامی مورد تایید سفارت استرالیا، به انضمام دو سری کپی‌ از طلاق شرعی.
      2_اصل شناسنامه مرد و زن، چهار قطعه عکس 4×3 جدید که پشت نویسی شده و عکس بانوان با حجاب باشد.
      3_اصل حكم طلاق دادگاه کشوری که، در آن زندگی می‌کنید به همراه ترجمه فارسی.
      4_اصل سند ازدواج طرفین، به انضمام دو سری کپی‌ از سند ازدواج.
      5_ارائه اصل طلاق‌نامه محلی، صادره از سوی دادگاه که به تایید وزارت امور خارجه استرالیا رسیده باشد.
      6_ارائه یک نسخه کپی از گذرنامه ایرانی و کارت شناسایی ملی.

  • سلام من ایرانی ام شوهرم عراقی و الان استرالیا زندگی میکنیم میخوام جدا بشم میتونم بیام از ایران اقدام کنم؟

    • با سلام
      پاسخ به این سوال نیاز به مشاوره و بررسی تخصصی شرایط شما دارد، که ازدواج‌ شما به موجب چه قانونی ثبت گردیده است. اگر به موجب قانون ایران ثبت شده باشد، بله شما می‌توانید از ایران اقدام نمایید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور بین الملل با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام ایام به کام من و همسرم 7 ماه پیش در کانبرا عقد کردیم و الان به خاطر مشکلات میخوایم جدا بیشم اصلا سبک فکری ما باهم متفاوت الان میتونیم جدا بشیم؟

    • سلام دوست عزیز
      اگر زوجین متقاضای طلاق مشترک یا توافقی باشند، در این صورت صرفاً باید این امر به اثبات برسد که میزان حداقل ۱۲ ماه و یک روز از هم فاصله داشته و به صورت مشترک زندگی نکرده‌اند و در این صورت دادگاه مبادرت به صدور حکم طلاق می‌کند با این اوصاف برای شما در حال حاضر امکان طلاق وجود ندارد.

  • سلام ما میخوایم جدا بشیم ایرانی هستیم و مقیم استرالیا میخوام بدونم حتما ازمایش نیاز هست و چه مرحله های باد انجام شه؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، برای فرآیند طلاق زوجین ایرانی در کشور استرالیا، باید آزمایش بارداری توسط زن، با ترجمه فارسی تایید شده دکتر، مبنی بر باردار نبودن زن انجام گردد و فرستادن مدارک لازم به ایران، وکالت‌نامه توسط زوجین و تایید ترجمه آن، داشتن وکیل مناسب در ایران، ثبت کردن طلاق در دفترخانه و حاضر شدن وکیل در دادگاه، مراحلی است که باید انجام گردد.

  • سلام عرض ادب. قصد جدایی از همسرم رو دارم و ایشون تبعه استرالیاس.4 ماه اومدم و نمیتونم با اخلاق رفتار ایشون کنار بیام امکانش هست که من درخواست طلاق بدم؟لطفا کمکم کنید

    • سلام دوست عزیز
      بله، می توانید برای طلاق اقدام نمایید. شما می‌توانید با وکالت به وکیلی در ایران، مراحل قانونی و شرعی طلاق را بدون حضور خود انجام دهید و آن را ثبت نمایید. جهت راهنمایی دقیق‌تر با گروه وکلای مهر به شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *